Förmågan att vara produktiv som individ, team och organisation är en nyckelfaktor för att vara konkurrenskraftig i en allt mer föränderlig och digital värld. Det har under årens lopp förekommit en hel del spännande forskning på ämnet produktivitet. Nedan följer en lättsam sammanställning av 10 fakta om produktivitet på arbetsplatsen.

1 – Tisdag är den mest produktiva dagen i veckan
2Glada medarbetare är 12% mer produktiva än andra
3Att lyssna på musik när man arbetatar med repetitiva uppgifter ökar produktivitet
4Multitasking leder till 40% mindre produktivitet, ökad stress och 10% lägre IQ
5Människor med en bästa vän på jobbet är 7 gånger mer sannolika att bli engagerade i sina yrken
6Människor är 17% mer produktiva om de tränar innan jobbet
7Vuxna som sover mellan 7,5 – 9 timmar per natt är 20% mer produktiva
8Alkohol (upp till 0,75 promille) har en positiv effekt på kreativt tänkande
9Kontorsanställda som sitter nära ett fönster är mer produktiva
10 – Att dricka tillräckligt med vatten ökar produktiviteten med 14%

Källor: Staffing firm Accountemps, Gallup, University of Warwick, Dosseville, F., Laborde, S., & Scelles, N., American Psychological Association, Bartel, University of east London)